Pages

Leidschendam op de kaart te zetten èn te houden

Winkelhart Leidschendam op de kaart




Leidschendam Voorburg 2011 juli 6 - Ondernemers Vereniging Damcentrum bood maandag het nieuwe beleidsplan aan alle direct betrokkenen aan bij de vernieuwing van L'dam-Centrum. Dat gebeurde in de Damlounge aan de Damlaan. Projectwethouder Marcel Houtzager nam een exemplaar in ontvangst. 
De leden van de Ondernemers Vereniging Damcentrum (OVD) schaarden zich tijdens een Algemene Ledenvergadering op maandagavond 20 juni al unaniem achter het beleid dat het bestuur voor de komende 4 jaar heeft uitgestippeld.

Daarmee zetten ze de eerste stappen in een nieuw tijdperk, waarin Leidschendam Centrum voor het eerst in de geschiedenis zal beschikken over een echt winkelhart, namelijk de nieuwbouw op het Damplein. Daar nadert het project Nieuwe Damplein – winkels, woningen en ondergrondse tweelaagse parkeergarage – haar voltooiing.

Wanneer de nieuwe winkels medio volgend jaar opengaan, zal het hele gebied kunnen gaan profiteren van de prachtige uitstraling van de architectuur van de gebouwen op het Damplein en aan de Sluiskant, die op subtiele wijze refereert aan het historische karakter van centrum van Leidschendam.

Een ontwikkeling die alles in zich heeft om het hart van Leidschendam op de kaart te zetten. Dat is dan ook de titel van het Beleidsplan 2011-2015, waarmee de de ondernemersvereniging nu aan de slag gaat. Achter de schermen is daarover het afgelopen half jaar vruchtbaar overleg gevoerd met de nieuwe eigenaar van de winkels op het Nieuwe Damplein, de heer Emile Gassler.

Gezamenlijk gaat men nu het fundament leggen om de komende jaren als winkelcentrum de klant dát te bieden waarmee Leidschendam Centrum zich kan onderscheiden: topkwaliteit winkels, een gevarieerd horeca-aanbod en toeristische attracties in een unieke waterrijke omgeving, met de oude Sluis als dé historische 'verleider'.



Externe financiering

Omdat de financiële armslag voor een ondernemersorganisatie van relatief geringe omvang beperkt is en de uitdaging om het (winkel)hart van Leidschendam Centrum op de kaart te zetten groot, zal veel inspanning gegeven worden aan het vinden van externe financiering. Dat kan bijvoorbeeld door het aangaan van partnerships met private partijen of organisaties. 
Kernpunten
De marsroute achter het nieuwe beleid bevat een aantal kernpunten, waarvoor gisteravond door de leden het groene licht is gegeven. Allereerst verandert de naam van de Ondernemers Vereniging Damcentrum in Ondernemersvereniging Leidschendam Centrum: OVD wordt OLC.

Verder wordt een gedifferentieerd contributiemodel ingevoerd. Om voor de klant duidelijkheid te scheppen en de concurrentie met andere winkelcentra aan te gaan, zal het gehele winkelgebied in Leidschendam Centrum zich onder de naam 'Winkelcentrum Damplein' aan de buitenwereld gaan presenteren. Het komende halfjaar zal op basis van deze nieuwe naam een onderscheidende visuele vormgeving (huisstijl) ontwikkeld worden. Tevens wordt begonnen met het bedenken van een plan voor het aanbrengen van permanent aanwezige sfeerverlichting, die per seizoen van thema-elementen kan worden voorzien.

De promotie van het vernieuwde winkelcentrum krijgt een impuls door het op een hoger plan brengen van de marketingcommunicatiegroep, waarbinnen de promotiemanager een belangrijke stimulerende- en regiefunctie heeft. Die groep zal zich richten op een ambitieus programma van activiteiten, dat ook zal inhaken op jaarlijks terugkerende lokale evenementen op cultureel en historisch gebied. Nadrukkelijk zal daarbij naar samenwerking met bestaande organisaties worden gestreefd. 

Gezien het grote maatschappelijke belang van een vitaal Leidschendam Centrum is de gemeente in dit geval óók een strategische partner. Dit laatste is de lokale overheid zeker als het gaat om het nastreven van de lange-termijn doelstellingen van de Ondernemersvereniging Leidschendam Centrum op het gebied van regelgeving, bereikbaarheid, parkeerbeleid, veiligheid, kwaliteit openbare ruimte en economische stimulering.

Intensieve belangenbehartiging is net zoals professionele marketingcommunicatie cruciaal om het (winkel)hart van Leidschendam op de kaart te zetten èn te houden. Dat is de kern van het Beleidsplan 2011-2015, waarmee de Ondernemersvereniging Leidschendam Centrum nu aan de slag gaat.

0 comments:

Een reactie posten