Pages

Een paar dagen later kwam er een bijschrijving van 3000 euro op de rekening van mijn zoon.







Leidschendam Voorburg: Een BlackBerry, daar droomde de 12-jarige zoon van de Haagse familie Vlaardingerbroek al lang van. Het aanbod van een paar leeftijdsgenootjes om 1000 euro te krijgen in ruil voor zijn pinpas en pincode, leek hem dan ook een buitenkans. Het geld zou op zijn rekening worden gestort.



“En als je nog meer pasjes hebt...elke keer 1000 euro, kreeg hij te horen”, vertelt moeder Vlaardingerbroek. Gelukkig kan hij niet bij onze pasjes en kent hij onze pincode niet. We misten zijn pasje vrijwel direct en hebben dat laten blokkeren. Een paar dagen later kwam er een bijschrijving van 3000 euro op de rekening van mijn zoon. We waren superverbaasd en hebben het aan de bank gemeld. Daar bleek het om gestolen geld te gaan dat van 1 rekening naar de rekeningen van diverse jongeren was gegaan, een megafraudezaak. Door onze alertheid is het de bedenkers niet meer gelukt om aan het geld te komen. Anders waren wij opgedraaid voor alles wat van de rekening gehaald zou zijn”. 

Waarschuwen

De familie Vlaardingerbroek wil graag andere ouders waarschuwen voor dit soort praktijken. “Hou de pasjes en afschriften van je kinderen in de gaten zodat ze niet ten prooi vallen aan de grote haaien, want de politie en de bank komen alleen bij de guppen en hun ouders uit”.
Met dit waargebeurde fraudeverhaal heeft de familie Vlaardingerbroek 29 juni een iPad gewonnen. Ook Els Stam uit Aalten en Ariska Holland uit Hoogland wonnen een iPad met hun fraudeverhaal. De 3 iPads zijn beschikbaar gesteld door Newtel Essence, het bedrijf dat het call center van de Fraudehelpdesk heeft geleverd. De verhalenwedstrijd is een initiatief van de Fraudehelpdesk. Els Stam is slachtoffer geworden van datingfraude. Via een datingsite leerde zij een man kennen. Met zielige verhalen wist hij duizenden euro’s van haar af te troggelen. De vader van Ariska Holland werd opgelicht door een man die hem vriendelijk op straat aansprak en deed of ze elkaar van vroeger kenden. Zo kwam de oplichter te weten dat hij alleen woonde. Daarna volgt een ingewikkeld toneelstuk met iemand die zich voordoet als kraanreparateur en een valse inbraakmelding. Voor de vader het kan voorkomen is er al 1000 euro van zijn rekening gehaald.
“De fraudehelpdesk heeft 2 doelstellingen”, vertelt directeur Fleur van Eck. “Zoveel mogelijk fraude voorkomen, de burgers weerbaarder maken zodat zij geen slachtoffer van fraude worden en fraudemeldingen zo goed mogelijk naar de juiste instantie begeleiden”. Wat is de gouden tip? “Win eerst advies in en laat je niet opjagen”.

0 comments:

Een reactie posten